Halloween tök
2018. október 31. írta: PIEMONT

Halloween tök

Enni vagy nem enni? Ez itt a kérdés!

Talán 16 éve, hogy az első tökömet kifaragtam az október 31-ét megelőző napokban. Azóta is minden évben kifaragom az ijesztő tökfejemet. Persze anno megkaptam, hogy az amerikaiakat majmolom, én is azt hittem, mint sokan, hogy tipikus amerikai ünnep, akár a hálaadás, de ez nem igaz. A halloween egy ősi kelta ünnep, amely a halotti kultuszhoz kapcsolódik, október 31-e, a boszorkányok, kísértetek és szellemek éjszakája. Eredetileg az angolszász országokban ünnepelték, de aztán elterjedt az egész világon. Még a nagymamám is emlékezett rá, hogy fiatal lányként a legények ijesztgették a leányokat a pajta körül! A kis huncut, Isten nyugosztalja.

halloween_png.png

De térjünk vissza a tökre. 2002 környéken még nem lehetett minden sarkon nagy narancssárga halloween tököt kapni. Elsőre én egy mezei hosszúkás sütőtököt faragtam ki, na szó se róla, nem volt könnyű meló. Az első igazi halloween tökömért még jól lehúztak a Fény utcai piacon, de akkor kuriózumnak számított. Manapság már ellepik a boltokat október közepén az igazi, több kilós halloween tökök. Mi minden évben készítettünk valamit a tök belsejéből. Amióta anya vagyok, azóta meg pláne örömmel lepem meg a kicsiket ijesztőbbnél ijesztőbb tökfejekkel és jobbnál jobb tökös étkekkel. Idén is az volt a terv, hogy elkészítek néhány tökös finomságot, de elkezdett terjedni a rémhír: mérgező lehet a tök belseje. Mert ez kérem szépen egy dísztök és nem étkezési célra szánt. Bár ezt csak egy üzletben láttam kiírva, azért a NÉBIH jól beparáztatott, kicsit utána olvasva kiderült, hogy valóban van ilyen Franciaországból származó figyelmeztetés. Mezei vásárló nem tudja, hogy melyik ehető tök és melyik dekorációs célra szánt. A kereskedőnek el kell a kettőt egyértelműen elkülönítenie. Szóval tájékozódjunk, mielőtt megfőzzük a jó öreg jack-o’-lanternt. Ez a toxikus  vegyület, a kukurbitacinok minden tök félében megtalálható, és ha kóstoláskor kesernyés ízt érzünk, akkor ne folytassuk a falatozást, mert kis mennyiségben is pont olyan fejet fogunk vágni, hogy nem kell majd külön jelmez a halloween buliba. Mivel gyermekeimnek tálaltam, ezért nem kísérleteztem vele. A halloween tök mellé vettem egy szép, hagyományos, illatos sütőtököt, megsütöttem vaj-puhára, botmixerrel pépesítettem és vadul keresni kezdtem az interneten receptek után, hogy mi legyen belőle. Mert amellett, hogy kiváló alapanyag az élettani hatásait is az egekig magasztalják. Szóval igen hasznos felnőtt és gyerek szervezetnek egyaránt a kalcium, cink, mangán, réz, vas, foszfor, C-vitamin, karotin, biotin, niacin, pantoténsav, A, B1, B2, B6 vitaminok és folsav tartalma miatt.

Két nagyon szuper és borzasztó egyszerű receptet valósítottam meg. Semmi hókusz-pókusz, de óriási siker volt az egész családban, mind a gyerekeknél, mind a felnőtteknél.

 rawpixel-798161-unsplash.jpg

Sütőtökös muffin

20 dkg finomliszt

1 teáskanál sütőpor

1 teáskanál őrölt fahéj

10 dkg cukor

20 dkg sült sütőtökpüré

1 dl olaj

2 tojás

csipetnyi só

1 evőkanál vaníliakivonat

A száraz hozzávalókat összekeverjük egy tálba, majd hozzáadjuk a nedves alapanyagokat is. Simára keverjük a tésztát, és papírkapszlikba vagy szilikon formákba adagoljuk (én sütőtökös szilikonformába öntöttem) Ha akarjuk, akkor a sütemények tetejét megszórjuk durvára vágott dióval, 180 fokra előmelegített sütőben 20-22 perc alatt készre sütjük. 10 darab lesz belőle.

 

Sütőtökös amerikai palacsinta

2 bögre liszt

1 kk. sütőpor

3/4 bögre sütőtökpüré

2 tojás

1,5 bögre tej

vaj

 A lisztet, sütőport keverjük össze, adjuk hozzá a tojásokat, majd a sütőtökpürét. A tej adagolásával csomómentesre keverjük. A palacsintasütőn egy kis vajat olvasszunk meg, és középre öntsünk egy kis adag tésztát. A sütőportól megemelkedik és jó vastag minipalacsinta lesz belőle. Magában is kiváló, de gyakorlatilag bármivel tálalhatjuk.

 Jó sütögetést, jó ijesztgetést!

BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

 

foto: unsplash 

süti beállítások módosítása